Forum: Åpent forum

Vårens blomster 2012

Selv om vi er i slutten av februar så er vi ca en måned tidligere ute i år enn vi var i fjor. Her vil jeg legge ut vårens blomsterbilder. Andre er også velkommen til å legge ut bilder. Flott hvis dere legger ved navn, hvis dere vet det. :-)

Snøklokke Galanthus nivalis ’Flore Pleno’

Sommerhave, Rosehave...

Været til nå har ikke vært så bra, mye regn og lite varme, men
rosene kommer. Flere dag for dag til glede for mange!
De fleste av bildene er navngitt, så bla deg gjennom!

God titt!

c.

Nye Tulipaner i hagen i år.........

Våren er her for fullt!

Det er artig å gå rundt på hagesentrene og kikke på utvalget!
Masse vårblomster allerede nå, så tidlig i sesongen.
Gartneriene har nok sådd frøene til sommerblomster for
lenge siden!
Men over til vårblomstene!

c.

Så fort snøen går.

Snøklokkene dukker opp så fort snøen er smeltet,de må jo nesten stå ferdig under der klare til å åpne seg.

Litt mer vår......

Litt vår??

c.

Hageprat 2011

Nå går det mot lysere, varmere og bedre tider for oss hageglade! Denne vinteren har vært meget lang. Faktisk så lang at enkelte begynte å tvile på om vi i det hele tatt gikk en ny vår og sommer i møte, men det gjør vi i år også, heldigvis! Selv om kuldegradene holder et godt tak om nettene, i natt var det nede i minus – 6,5 hos meg, så varmer sola godt på dagtid! Det var etter at jeg så dette bilde på albumet fra hagen til Eva, at jeg skjønte at nå nærmer det seg vår, og at jeg måtte åpne hagesonen for ny sesong! :))

VELKOMMEN INN HAGEVENNER!!!

I denne tråden kan vi, som tittelen så fint beskriver, prate om hage! Men nå er det ikke alle som har egen hage, deriblant meg selv, så alle som har blomster og planter, eller dyrker grønnsaker, er hjertelig velkommen til å skrive her! :))

- Hva er deres planer for hagen i år?

- Skal noen dyrke grønnsaker?

- Hva er deres favorittplanter?

Legg inn bilder av vårens første vårtegn, slik Eva har gjort i sonen albumet, og andre bilder fra hagen og verandaen. Mye spennende som skjer de neste ukene! :))

En urnehage

Det er ikke bare urner i Anne-Maries hage i Langangen, hun har også et langt og dypt bed langs muren der bl.a. rosen Peach blomstret vakkert tidligere i år.

Hva heter disse igjen, jeg fikk helt jernteppe her nå, men på norsk kalles de vel Tåre?

Denne vakre planten er en Begonia om jeg husker rett

Hortensiaen hennes har begynt å gi to ulike fargevarianter på samme plante merkelig nok.
På dette bildet skyldes fargeforskjellen mest modenhetsgraden på blomstene, men det syntes tydelig at høyre og venstre side på hele planten hadde ulik fargevalør.

Det er alltid hyggelig å slå av en prat med henne når jeg er forbi, og i sommerhalvåret er det en fryd for øyet og luktesansen med et besøk også :-)

Resymè fra en sommerhage på hell...

( Bildet er fra min Italiatur sist september En ide for den gamle sykkelen kanskje?)

Hei alle hagesjeler!

Jeg har lenge hatt i tankene å dytte inn en liten situasjonsrapport her, men dagene har vært så fylt “til randen”, så det har blitt med tankene.

Men her er jeg.

Ifjor sommer tok jeg ett par avleggere fra ei fjellstue oppe i Espedalen (tror jeg innrømmet min kriminelle adferd her tidligere)
Den ene var fra en aldeles flott og frodig “Dronning Ingrid”. Disse med de utrolige lysrosa “blomsterbollene” på lange elegante stilker.
I løpet av sommeren har jeg gitt den hønsegjødsel og fått til en stor og flott (i min skala ;o) plante.
Spenningen var stor da det etterhvert dukket opp flere blomsterknopper……men enda større ble min overraskelse da de viste seg å være knall røde!!

Så nu spørger jeg eder…;o)….hva iallverden har skjedd? Og jeg er heeelt sikker på at det er riktig avlegger – for å si det slik!

Her er den…

Videre rapport går ut på at kannaen min har blitt så stor og kraftig at jeg nok må dele den i flere for neste vårs utplanting.
Men … det har ikke kommet en eneste blomst på den!

Er dette normalt første året kanskje? Noen som vet?
Den har fått samme kjærlige behandling som alle andre uteplanter, og de blomster i vilden sky.

Til sist kan jeg fortelle at den vesle olivenkvisten jeg tok med fra Parga, er iferd med å bli et lite oliventre på hele 45 cm! Dèt er morro!!
Og klatrerosen min, som fikk en ublid start i våres (som jeg også la inn bilde av) – har vokst seg høy og kjekk.
Èn lang og kraftig stamme, som jeg trodde ville forgrene seg.
Istedet kom det èn – 1stk blomterknopp, som (selvfølgelig) ett eller annet dyr tok knekken på.
“Det skal neimen ikke være lett!
Dette medførte at det etterhvert kom 2 nye grener, som nå har fått 4 blomsterknopper på seg.
Skjønner jo nå at jeg burde ha beskåret den tidligere, men håper iallefall at disse knoppene rekker å blomstre før vinteren tar dem.
(Litt dårlig kvalitet pga utsnitt, men håper dere får et lite inntrykk. Rosen i midten….pluss tomater på hver side)

.
Neste vår skal jeg gjøre “alt riktig”. Man lærer og lærer.

God sensommer til dere!

Hage og blomster bilder 2010

Her kan dere som tittelen beskriver, legge inn bilder av hage og blomster i år. Har dere en plante eller busk, eller kanskje et tre dere ikke vet hva er? Legg inn bilde i denne tråden, og jeg vil gjøre så godt jeg kan for å hjelpe dere med å finne riktig navn! Det er veldig viktig å vite hva plantene heter, for planter trenger ulikt stell.

Ellers er tråden ment som en inspirasjonskilde!

Hageblader.

Er dte noen her på forumet som vil ha en årgang av Norsk Hagetidend og/eller det svenske Trædgårdsamatørene? Det er synd å kaste så flotte blader.

Annonse